Assen, 9 april 2019

Rick scoort negende plaats in seizoensopener NK SuperCup 600

RXK Racing is zaterdag 6 april op het TT Circuit Assen negende geworden tijdens de seizoensopener van het NK SuperCup 600. Coureur Rick Kooistra was goed op dreef op de Drentse hei, maar kreeg in slotfase van de race plotseling last van een beslagen vizier. Hierdoor moest hij enkele rappe tegenstanders voor hem laten gaan. Desondanks was het een goed begin van het racejaar voor Rick, die door een herstructurering binnen het team de voorjaarstrainingen aan zich voorbij moest laten gaan.

VERSTERKING TEAM Rick debuteerde vorig jaar in de zeer competitieve NK SuperCup 600, nadat hij te dominant was bevonden voor de deelnemers in de NK SportCup 600. Met regelmatige puntenscores werd de coureur uit Balk zeventiende in de eindstand. Om een sprong verder te maken, heeft RXK Racing de afgelopen maanden veel energie gestoken in het opzetten van een nieuwe teamstructuur. Jeremy Hofsta werd aangetrokken om de Yamaha R1 klaar te maken voor de weekenden. Johann Steenvoorden is vanaf dit seizoen Ricks vaste monteur. Daarnaast zal Rick net als vorig jaar gecoacht worden door Tristan Lentink.

VINDEN VAN RITME Het was alweer een half jaar geleden dat Rick zijn laatste SuperCup 600-ronden had gereden, dus de hernieuwde kennismaking met zijn motor was op vrijdag even wennen. Hij deed op de CRT-trainingsdag aan vijf sessies mee, twee natte en drie droge, wat hem in staat stelde weer een goed ritme te vinden. Naast het het vinden van de juiste lijnen en rempunten werd door het team ook gewerkt aan het afstellen van een nieuwe vering. Het jagen op snelle tijden was derhalve niet aan de orde, laat staan het verbeteren van zijn persoonlijk record in Assen: 1’45.8.

CRASH IN KWALIFICATIE Op zaterdagochtend stonden twee kwalificatiesessies op het programma. In de eerste sessie van twintig minuten kwam Rick tot 1’48.2, goed voor de tiende plek. Dankzij een paar kleine aanpassingen aan de machine en verse remblokken haalde hij er in de twee sessie acht tienden vanaf: 1’47.4. Daarmee wist hij zich te handhaven bij de snelste tien coureurs. Wellicht had Rick nog iets verder naar voren kunnen staan, maar onderweg naar een 1’46 ging hij op het einde van de kwalificatie onderuit. Gelukkig bleef Rick ongedeerd en had de motor weinig schade.

BESLAGEN VIZIER Rick kwam bij de start van de race over tien ronden niet heel goed weg. Maar hij wist richting de eerste bocht de schade te beperken en zat bij het uitkomen weer op de tiende plek. Hij probeerde vervolgens aan te haken bij een groepje snelle rijders voor hem en wist hen enkele ronden bij te blijven. Totdat uit het niets zijn vizier begon te beslaan. Rick probeerde het zicht nog te verbeteren door op de Veenslang zijn vizier open te zetten, maar het haalde weinig uit. Uiteraard was het zo voor Rick onmogelijk om het hoge tempo bij te houden. Met 1’48.5 als beste rondetijd wist hij ook niet zijn kwalificatietijd te evenaren. Rick had zich in de race opgewerkt naar de negende plek en wist deze positie te behouden tot aan de finish, een zeer knappe prestatie.

De volgende wedstrijd is op zaterdag 27 april, wederom op het TT Circuit Assen. In totaal zijn er elf races.

RICK KOOISTRA (#67): “Dat je vizier beslaat wil je gewoon niet. Ik heb het nooit eerder gehad. Het gebeurde ineens. Geen idee waar het aan ligt, want ik heb altijd de ventilatiekleppen van mijn helm helemaal open staan. We gaan nu goed naar het vizier kijken. De crash in de kwalificatie was uiteraard ook jammer, een 1’46 was mooi geweest. Maar met een tiende plaats in de kwalificatie en een negende in de race ben ik tevreden. Het was vooral fijn om weer op de motor te zitten en ik heb zin in de volgende race!”

AKKELYN FOPMA (TEAMMANAGER RXK RACING): “Wij zijn dik tevreden met het eerste weekend van het seizoen. Doordat we veel tijd kwijt waren aan het versterken van het team, hebben we in tegenstelling tot de meeste concurrenten niet mee kunnen doen aan de voorjaarstrainingen. Maar Rick had in de trainingen op vrijdag al snel weer een goed gevoel met de motor. Dit zag je terug in de kwalificatie, waarin hij op weg leek naar een 1’46. Zijn sectortijden werden steeds scherper. In de race heeft Rick verstandig gereden. Knaphoe hij ondanks het beperkte zicht toch nog een plek in de top-tien wist te verzekeren.”

Foto’s: WEGRACE INFO