Assen, 31 juli 2018

Tegenslag voor Rick Kooistra bij vijfde NK-ronde in Frankrijk

Nadat eerdere optredens in de competitieve NK SuperCup 600 prima waren verlopen, was er bij de vijfde ronde van het kampioenschap helaas de nodige tegenslag voor Rick Kooistra. De coureur van RXK Racing kwam op het circuit van Dijon in Frankrijk tijdens de kwalificatie op donderdag 26 juli ten val. Zijn motor liep hierdoor aardig wat beschadigingen op. Dankzij hard werken door het team was de motor op tijd gereed voor de races op vrijdag. Rick moest in de eerste manche opgeven door een defecte stuurdemper. In de tweede wedstrijd werd hij vijftiende.

NIEUWE BAAN VERKENNEN
Rick stapte na dominante optredens in de NK ProCup 600 in mei over naar de SuperCup. Bij zijn debuut, de derde ronde van het kampioenschap in Assen, werd hij vijftiende. Daarna volgde bij het vierde treffen in juni een veertiende plek, waarbij hij zijn PR op het TT Circuit aanscherpte naar 1.46.546. Na de twee goed verlopen SuperCup-races in Assen hadden Rick en RXK Racing veel zin om de degens met de concurrentie te kruisen in het buitenland. Het circuit van Dijon was voor Rick nieuw. Hij gebruikte de vrije training van twintig minuten op donderdag daarom voor het nodige verkenningswerk.

CRASH IN KWALIFICATIE
Na de rustige ronden in de oefensessie wilde Rick graag de gashendel opendraaien in de eerste kwalificatiesessie. Maar dit deed het talent uit Balk iets te vroeg. In zijn openingsronde ging hij in de laatste, snelle bocht van het parcours onderuit. Hij had te laat geremd en gleed met zo’n 180 kilometer per uur weg op het vuil naast de ideale lijn. Bij de crash raakte de motor op meerdere plekken beschadigd. Zo waren de clip-ons, het display en de achterzijde van het frame beschadigd. Daarnaast zat er een deuk in de tank. Doordat het repareren veel tijd in beslag nam, moest Rick – die ongedeerd was gebleven – de tweede kwalificatie missen en ging er tevens een streep door de warm-up op vrijdagochtend.

PROBLEMEN MET STUURDEMPER
Na alle reparaties checkten Rick en het team in de inrijdronde voor de eerste race op vrijdag of de motor naar behoren werkte. Dit was het geval, maar Rick moest wel vanuit de pitsstraat starten. In de wedstrijd bleef de coureur in de eerste ronden goed opletten of alles wel goed functioneerde. Ook doordat hij door de technische problemen weinig kilometers had kunnen maken op Dijon, miste de Balkster nog wat vertrouwen in de wedstrijd. Hij kon niet de tijden rijden als de concurrentie. Dat zijn stuurdemper los kwam te zitten, hielp niet mee. Rick kon hem in de race zelf niet vastzetten en bracht de machine terug naar de pits. Daar werd het euvel verholpen, maar er was onvoldoende tijd om nog deel te kunnen nemen aan de wedstrijd.

PUNTEN IN TWEEDE RACE
In de tweede wedstrijd was er meer vertrouwen bij de piloot. Rick moest de wedstrijd achteraan aanvangen, maar wist na een goede start in de eerste bocht drie coureurs te passeren. Vervolgens ontbrak het hem toch  aan ritme en moest hij genoegen nemen met de vijftiende plek. Onderweg wist Rick zijn beste tijd op Dijon aan te scherpen naar 1.26.1.

De eerstvolgende ronde van het kampioenschap vindt op 17 en 18 augustus plaats op het circuit van Oschersleben in Duitsland.

RICK KOOISTRA: “Ik wil dit weekend snel achter mij laten. Ik had er veel zin in om op een buitenlands circuit de strijd aan te gaan. Dijon was voor mij onbekend, maar doorgaans heb ik nieuwe banen snel onder de knie. In de eerste training was ik nog veel aan het kijken en remde ik vroeger voor bochten. In de kwalificatie wilde ik er voor gaan, maar verloor de voorkant. De eerste race was spannend. Zou alles wel weer in orde zijn? De motor was namelijk helemaal uit elkaar geweest. Helaas kreeg ik later in de race te maken met een losse stuurdemper. De start van de tweede wedstrijd was goed, maar ik kon niet het tempo rijden wat ik wilde. Toch eindige ik wel in de punten. Volgens mijn coach Tristan Lentink was de 1.26.1 wel een zeer knappe tijd voor zo weinig gereden kilometers; dat is positief. Ik kijk nu uit naar Oschersleben, wat  ik ken van mijn tijd in de KTM Cup. Met een 600 zal het zeker een uitdaging zijn!”

AKKELYN FOPMA (TEAMMANAGER RXK RACING): “Ik was blij dat Rick ongedeerd was na zijn crash. Balen was wel dat het repareren van de kleine schades bij elkaar toch flink wat tijd kostte. Uiteindelijk is het allemaal gelukt dankzij de inzet van Sem Hofman, Edwin Ott, Corné Heicamp, QRacing56 en de rest van ons team. Geweldig! Mooi dat Rick uiteindelijk nog scherpe tijden kon rijden in de tweede race. Dit geeft vertrouwen voor Oschersleben.”

Foto’s: WEGRACE INFO